Wat is lokale SEO?

Wat is lokale SEO? Zoekmachines, zoals Google en Bing, geven je de mogelijkheid om iedereen die het internet bezoekt te targeten. Voor wereldwijd opererende bedrijven is dit zeer aantrekkelijk. Het gros van de bedrijven heeft hier echter niets aan. Zij zijn op zoek naar klanten die in de buurt van het bedrijf zijn.

Hoe ‘lokale’ bedrijven klanten vinden en hoe je lokale SEO inzet.

Wat is lokale SEO?

Lokale SEO is het proces van het optimaliseren van je lokale zoektermen. Zo ben je actief bezig om mensen die nu in de buurt zijn naar je winkel te trekken.

Vaak staat dit gelijk aan de dienst die je aanbied inclusief de plaats. Bijvoorbeeld “Loodgieter Emmeloord” of “Fietsenmaker Leiden”.

Vaak denkt men dat alleen Google onder lokale SEO valt. Echter ook Bing, Duckduckgo en Yahoo vallen onder de zoekmachines.

Wat is lokale seo

Optimalisatie voor lokale zoektermen is een grote hit tegenwoordig. Uit onderzoek blijkt dat bijna 50% van alle zoekopdrachten lokaal georiënteerd is.

Als men na een zoekopdracht een winkel of bedrijf bezoekt, vind er meestal een verkoop plaats. Niet zo gek dus dat men hier massaal actief mee bezig is.

 

Hoe werkt lokale SEO?

Zoekmachine als Google rangschikken de SERP (search engine result page) op basis van een aantal indicatoren.

  1. Relevantie
  2. Locatie
  3. Prominentie

Als je op “restaurant” zoekt wordt de resultaten pagina getoond.

In dat proces zijn er veel indicatoren die worden meegenomen in de resultaten.

Je krijgt alleen maar restaurants te zien. Autogarages worden over geslagen. Want ja, die zijn niet echt relevant natuurlijk.

Bij akkoord van het doorgeven van je locatie aan Google, krijg je resultaten uit de buurt. Meestal precies gerangschikt op afstand. Een restaurant op 100 meter afstand is waarschijnlijker hoger getoond te worden dan een op 3 kilometer.

Hoe bekend je bent is een andere belangrijke factor. Google houd van bedrijven die langer bestaan. Indicatoren hiervan zijn bijvoorbeeld het aantal routebeschrijvingen naar je bedrijf en je reviews op Google. Deze kun je “activeren” via Google Mijn Bedrijf.

 

Citations

Citations zijn vermeldingen over het web van je bedrijf. Hierin staan NAW-gegevens en openingstijden vermeld.

Dit kan bijvoorbeeld via Facebook, Yelp, de Telefoongids etcetera zijn.

Om Google niet op het verkeerde been te zetten is het raadzaam alle informatie gelijk te laten zijn. Openingstijden of adresgegevens mogen niet afwijken.

Meer verwijzingen is voor Google een signaal om je website hoger te waarderen.

Wellicht zijn er bedrijven of instellingen uit de buurt die jou verder willen helpen. Een link van hun website naar die van jou kan hierbij helpen.

 

Google Mijn Bedrijf

Eenvoudig, snel en gratis starten met lokale SEO? Maak dan een Google Mijn Bedrijf account aan.

Je vult zoveel mogelijk relevante gegevens over je bedrijf in. En je bent gratis zichtbaar op Google.

(Potentiële) Klanten zijn in staat je gemakkelijk te vinden en beoordelen via Google Reviews. Een handige en gratis tool om beoordelingen te verzamelen én te tonen op je GMB vermelding.

En laat die beoordelingen nou net meetellen met de prominentie factor (en nog heel veel meer). In de Local Map Pack is de kans op een top 3 plaats weer een stuk toegenomen.

Een goed gevulde en onder houden GMB vermelding kan je lokaal nog veel meer goeds brengen.

 

Local Map Pack

Lokale zoekopdrachten hebben een bepaalde indeling.

  • Advertenties
  • Local map 3-pack
  • Organische resultaten

map snack pack google

Door je Google Mijn Bedrijf vermelding goed in te richten, verhoog je de kans hier getoond te worden. Grote voordeel is je bijna bovenaan de zoekresultaten staat. Net onder de betaalde advertenties.

 

Op de vraag of je met lokale SEO bezig moet: JA. En het liefst zo snel mogelijk. 46% van alle zoekopdrachten in Google zijn lokaal. Dus van zoekers die NU op zoek zijn naar jou.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *