Wat is online marketing?

Online marketing is het gebruik van web kanalen om een boodschap over het merk, product of diensten van een bedrijf onder zijn potentiële klanten te verspreiden. De methoden en technieken die worden gebruikt voor online marketing zijn e-mail, sociale media, display-advertenties, zoekmachineoptimalisatie, Google AdWords en meer.

Het doel van marketing is om potentiële klanten te bereiken via de kanalen waar ze hun tijd aan besteden, zoals lezen, googlen, winkelen en online socializen. De brede acceptatie van internet voor zakelijk en persoonlijk gebruik heeft nieuwe kanalen gegenereerd voor reclame en marketingbetrokkenheid, waaronder de hierboven genoemde.

Er zijn ook veel voordelen en uitdagingen die inherent zijn aan online marketing, waarbij voornamelijk digitale media worden gebruikt om virtuele bezoekers aan te trekken, te betrekken en om te zetten in klanten.

 

Wat is online marketing

 

Wat is online marketing dan precies? Online marketing verschilt van traditionele marketing, die in het verleden media als print, billboard, televisie en radio-advertenties omvatte. Voordat er online marketing kanalen ontstonden, waren de kosten voor het op de markt brengen van producten of diensten vaak onbetaalbaar en traditioneel moeilijk te meten. Denk aan nationale tv-advertentiecampagnes, die worden gemeten via focusgroepen van consumenten om de mate van merkbekendheid te bepalen.

Deze methoden zijn traditioneel ook niet geschikt voor gecontroleerde experimenten. Tegenwoordig kan iedereen met een online bedrijf (evenals de meeste offline bedrijven) deelnemen aan online marketing door een website te maken en campagnes voor het werven van klanten op te zetten tegen lage tot geen kosten.
Die marketingproducten en -services kunnen ook experimenteren met optimalisatie om de efficiëntie en ROI van hun campagnes te verfijnen.

 

Voordelen van online marketing

Een belangrijk voordeel van het gebruik van online kanalen voor een bedrijf of product is de mogelijkheid om de impact van een bepaald kanaal te meten, evenals hoe bezoekers die via verschillende kanalen zijn verworven, omgaan met een website of bestemmingspagina-ervaring.

Van de bezoekers die in betalende klanten veranderen, kan verder worden geanalyseerd welke kanalen het meest effectief zijn om waardevolle klanten te werven.

Analytics voor web- of mobiele app-ervaringen kan helpen bij het bepalen van het volgende:

• Welke online marketingkanalen zijn het meest kosteneffectief bij het werven van klanten, op basis van de conversieratio van bezoekers naar klanten en de kosten van die bezoekers.
• Welke kanalen zijn effectief in het verwerven en genereren van een hogere levenslange waarde voor klanten – zoals e-mailmarketing, die herhalingsaankopen bij eerdere klanten stimuleert.

Welke cohorten klanten vertonen een sterk betrokkenheidsgedrag en een hoog potentieel voor upsells, zoals software of mobiele apps, die verwachten meer producten te verkopen aan klanten met een hoge betrokkenheid.

 

Wat doet een online marketeer?

Wat doet een online marketeer? Enkele voorbeelden van online marketingcampagnes zijn:

• Canon adverteert voor zoektermen met betrekking tot “fotografie” op Google, Yahoo en Bing zoekmachines om hun camera’s op de markt te brengen bij een relevant publiek om zo verkeer naar een specifieke webpagina te leiden.
• Whole Foods verzamelt e-mailadressen op hun website om e-maillijsten te maken die kunnen worden gebruikt om reclame te maken voor nieuwe producten, verkopen en evenementen in hun winkels.
• Dove maakt videoadvertenties en deelt deze met hun publiek op Facebook, Twitter en andere sociale mediaplatforms om een gunstig gesprek over hun merk en producten te bevorderen.

Bite Beauty werkt samen met influencers om een nieuwe lippenstift te promoten bij hun doelgroep van hoogwaardige schoonheidsfanaten.
Hoewel online marketing veel kansen biedt voor bedrijven om hun aanwezigheid via internet te vergroten en hun publiek op te bouwen, zijn er ook inherente uitdagingen bij deze marketingmethoden.

Online marketeer

Ten eerste kan de marketing onpersoonlijk worden vanwege de virtuele aard van de levering van berichten en inhoud aan een gewenst publiek. Marketeers moeten hun strategie voor online marketing onderbouwen met een goed begrip van de behoeften en voorkeuren van hun klanten. Technieken zoals enquêtes, gebruikerstests en persoonlijke gesprekken kunnen worden gebruikt om de algehele gebruikerservaring te begrijpen.

Wat is online marketing dan? Online marketing kan ook druk en concurrerend zijn. Hoewel de mogelijkheden om goederen en diensten aan te bieden op zowel lokale als verreikende markten empowerment zijn, kan de concurrentie aanzienlijk zijn. Bedrijven die in online marketing investeren, kunnen merken dat de aandacht van bezoekers moeilijk te trekken is vanwege het grote aantal bedrijven dat hun producten en diensten ook online op de markt brengt.

Marketeers moeten een balans vinden tussen het bouwen van een unieke waarde propositie en merkstem terwijl ze marketingcampagnes testen en bouwen op verschillende kanalen.

 

Hoe te beginnen

De eerste stap om aan de slag te gaan met online marketing is om uw doelen te evalueren en ervoor te zorgen dat ze meetbaar zijn. Hoopt u 100 nieuwe klanten aan te melden? 1.000 leads genereren om uw B2B-verkoopproces te stimuleren? Een e-mailabonneebestand van 10.000 mensen opbouwen?

Daarna moet u een keuze maken over hoe u een online aanwezigheid opbouwt die u helpt dat doel te bereiken en een bijbehorende marketingstrategie voor deze kanalen te creëren. Misschien moet u een e-commercesite opzetten. Als je geïnteresseerd bent in bloggen om de bekendheid en het aantal abonnees te vergroten, probeer dan een blog op te zetten en bedenk hoe je geweldige inhoud kunt maken die het delen op sociale mediakanalen aanmoedigt.

Samenwerken met een klant die bereid is om uw bedrijf te evangeliseren door een casestudy of infographic te maken, kan een krachtig sociaal bewijs zijn, aangezien klanten uw bedrijf evalueren. Een eenvoudige website of bestemmingspagina met een formulier voor het vastleggen van leads kan u helpen uw merk te ontwikkelen en traffic te genereren. Een eenvoudig analyseplatform (zoals Google Analytics, dat gratis is) kan u helpen te meten hoe u uw marketinginspanningen voor uw oorspronkelijke doel volgt.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *